dimarts, 29 de desembre del 2015

Ens disfressem de bandolers!





NOM EDUCADOR/A
Laura Olivares Bassedas
TÍTOL DE L’ACTIVITAT:
Ens disfressem de bandolers





EDAT:
De 24 a 36 mesos
GRUP:
En grup gran
OBJECTIUS D’APRENENTAGE
Àrea 1: Descoberta d’un mateix i dels altres:


-       Controlar el moviment del propi cos en la dansa.




-       Mantenir, durant un temps previst, la coordinació de moviments i variar-ne la velocitat.


Àrea 2: Descoberta de l’entorn:
-       Participació en festes, tradicions i costums de la comunitat a la qual pertany, mostrant interès i curiositat.




Àrea 3: Comunicació i llenguatge:


-       Reconeixement, retenció i memorització de cançons, dites senzilles, cantarelles i jocs de falda i participar-hi de manera activa, seguint la tonada, reproduint el gest, etc.


-       Reconeixement i participació activa en danses senzilles amb una progressiva coordinació general del cos i sentit del ritme.
CONTINGUTS
Àrea 1: Descoberta d’un mateix i dels altres:
-       Conceptuals:


-       Control del cos en moviment: picar de mans, girar el tronc…
-       Coordinació dinàmica específica (oculomanual).


-       Realització de moviments a través de la música.




-       Procedimentals:

-       Nocions relacionades amb l’orientació estàtica i dinàmica: a davant a darrera, a dalt a baix,...




-       Les possibilitats perceptives i motores del propi cos.


-       Actitudinals:


-       Esforç per adquirir confiança en si mateix i en les seves pròpies possibilitats expressives, per mitjà de la participació activa en les activitats de grup.


-       Gust per els jocs i les activitats de festa




Àrea 2: Descoberta de l’entorn:

-       Conceptuals:

-       Coneixement dels elements característics de l'entorn social i cultural mes proper, mitjançant la participació en balls i festes populars.




-       Elements característics de les tradicions i el folklore.: danses




-       Procedimentals:

-       Participació en activitats socials i culturals i per conèixer la pròpia cultura




-       Actitudinals:


-       Interès en les activitats proposades (...)


-       Interès per comprendre la realitat que l’envolta, establint una relació interactiva com a font d’aprenentatge.




Àrea 3: Comunicació i llenguatge:


-       Conceptuals:


-       Elements propis d’en Serrallonga

-       El so, el soroll i el silenci




-       Procedimentals:

-       Estimulació auditiva: percepció i experimentació de les diferents qualitats del so i timbres.




-       Desenvolupament del moviment rítmic del cos.


-       Estimulació i desenvolupament de l’expressió oral.


-       Actitudinals:

-       Gust per les audicions i les activitats musicals.


-       Iniciació al respecte vers als companys i educador/a.


-       Curiositat per l’exploració de les propietats sonores del propi cos i de tot allò que l’envolta.





Durada/Temps
L’activitat és realitzarà en dos sessions, la primera sessió és realitzarà el dia 25 de setembre i la seva durada serà de 40 minuts i la segona sessió és realitzarà el 6 de novembre i la durada serà de 40 minuts.


Espai


La primera sessió la realitzarem a l’aula que prèviament retirarem les taules i les cadires per tenir espai per fer l’activitat, i la segona sessió la realitzarem a la sala polivalent del centre, que prèviament estarà decorada amb focus de colors, serpentines i sense mobiliari que molesti per a realitzar l’activitat.
Desenvolupament


L’activitat es desenvoluparà en dos sessions per a poder aprofundir en el tema.


Sessió 1 (40min) “Festa per vestir-se de bandoler i cantem la cançó “ torna Serrallonga..”
Inicial


Asseurem als infants en rotllana i s’explicarà l’activitat. Es mostrarà la cançó treballada de torna, torna Serrallonga i la cantarem un cop per acabar de memoritzar-la:


Torna, torna Serrallonga
Del cor de les Guilleries
sortirà un gran espetec
que en farà ressons de guerra
a les parets de Tavertet.

Des de Sau a La Cellera,
des del Far al Matagalls,
el trabuc d'en Serrallonga
tornarà als amagatalls.

Torna, torna, Serrallonga,
que l'alzina ens cremaran,
que ens arrencaran les pedres,
que la terra ens robaran.






Desenvolupament


Un cop cantada la cançó aixecarem a tots els infants i farem una rotllana i ens agafarem de les mans al ritme de la música anirem donant lleugeres voltes, ens ajupirem en punts determinats de la cançó i darem mitges voltes per agrupar a tots els infants i farem un petit salt per enllestir la cançó.
Cloenda

Un cop finalitzada la dansa i la cançó, tornarem a seure en rotllana per expressar i compartir els sentiments envers l’activitat que acaben de realitzar.


Sessió 2 (40min) “Festa de disfresses” Fem de bandolers”


Inicial


Asseurem als infants en rotllana i s’explicarà l’activitat. Es mostraran les disfresses elaborades en l’activitat del dia 22 i 24 de setembre, ens les posarem i farem una fila per parelles per anar a la sala polivalent, on prèviament els educadors han decorat per la ocasió.


Desenvolupament


Un cop a la sala farem una festa amb la música treballada en aquests dies, concurs de disfresses, on els infants desfilaran per una  passarel·la i els educadors animaran als infants per fer expressions típiques dels bandolers i danses apreses durant les activitats posteriors.

Cloenda


Un cop finalitzada la sessió ens desvestirem i seurem en rotllana per relaxar-nos  amb uns moviments lents i tranquils que ajudaran als infants ha tornar al seu estat inicial desprès d’una llarga activitat plena de música i emoció.






Recursos

Materials:


-       Radio CD
CD amb les cançons de Torna, torna Serrallonga, cançó del lladre, Goigs a Honra de Nostra, pregàries de pluja, pregàries de sol, cançó dels traginers, Sant Hilari de Sacalm, Dels sons de les Guilleries.
-        
-       Elements decoratius per festes
-       un paquet de serpentines de colors
-       quatre focus de colors (vermell, blau, verd, groc)
-        Escenari amb una estora vermella
-       Elements decoratius per festes
-       Disfresses de bandolers, una per cada infant (elaborades anteriorment)
-       Tres colors de pintura de cara (negre, vermell, blanc)


Humans:


-       2 educadors




Adaptacions




Adaptarem el ritme de les cançons o de les danses a aquells nens que tenen més dificultats per aprendre, no tots els nens controlen el moviment del cos igual o el seu llenguatge oral no es clar, a aquells nens no els forçarem i deixarem que aprenguin al seu ritme, si cal ens col·locarem al costat per ajudar en la part rítmica de les danses.




AVALUACIÓ ACTIVITAT:




0
1
2
3
4
Observacions
La metodologia ha estat
adequada als infants?






La intervenció dels educadors ha
sigut la correcte?






L’espai utilitzat ha estat
l’adequat?






La planificació de la
temporització ha estat adequada
a les activitats?






Les activitats proposades han
sigut les correctes?






Els infants han participat
activament en les activitats?











AVALUACIÓ ALUMNE:






0
1
2
3
4
Observacions
Controla el moviment del seu propi cos en la realització de les danses?












Ha mantingut durant el temps establert, la coordinació de moviments?












Mostrà interès en la participació de festes i tradicions de la comunitat a la qual pertany?












Reconeix les cançons i les danses amb la figura del Serrallonga?












Memoritza les danses i les cançons reproduin el gest i seguint les danses ?












Participa activament en les danses senzilles amb una progressiva coordinació general del cos i sentit del ritme?














*Essent 0 la valoració mínima i 4 la màxima.




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada