dimarts, 5 de gener del 2016

Torna en Serrallonga






NOM COMPONENT DE GRUP QUE REALITZA AQUESTA ACTIVITAT 





SUSANA NIETO ARJONA


TÍTOL DE L’ACTIVITAT:
TORNA EN SERRALLONGA







EDAT:
De 24 a 36 messos
GRUP:
Tota la classe en gran grup


OBJECTIUS D’APRENENTAGE
Objectius d’aprenentatge - Tercer nivell de concreció
Àrea 1: Descoberta d’un mateix i dels altres


·Gaudir de la pròpia acció i de les activitats proposades per l’educador/a.
·Controlar el moviment del propi cos en la component.
·Mostrar les pròpies emocions, interessos i preferències amb l’actitud corporal i amb l’expressió verbal.


Àrea 2: Descoberta de l’entorn


. Observar tradicions pròpies de la festa d’en Serrallonga.
. Mostrar una actitud de cura i respecte per l’entorn natural.
. Mostrar coneixement dels costums o reaccions de determinats èssers vius.
. Explorar els elements dels seu entorn immediat: animals i plantes.
. Escoltar i  identificar de manera intuïtiva sons dels diferents animals o de l’entorn.
. Identificar la disfressa del bandoler amb la figura i la festivitat de Serrallonga.




Àrea 3: Comunicació i llenguatge


. Completar ritmes, cantarelles i frases conegudes.
. Mostrar atenció en les activitats orals.
. Descriure alguns objectes, imatges i situacions presents.
. Comprendre i interpretar les cançons i els contes.









CONTINGUTS
Àrea 1: Descoberta d'un mateix i dels altres:

- Continguts procedimentals:
. Identificació i localització de sons.
. Percepció de diferents sons i sorolls.
. Realització de moviments a través de la música.


- Continguts conceptuals:
. Les possibilitats perceptives i motores del propi cos.


- Continguts actitudinals:
. Esforç per adquirir confiança en si mateix i en les seves pròpies possibilitats expressives, per mitjà de la participaciò activa en les activitats de grup.
. Col·laboració i respecte amb els altres en relació a les seves pròpies accions durant les activitats proposades en grup.
. Interès per relacionar-se amb nous grups socials: els companys i les companyes de l’escola.


Àrea 2: Descoberta de l'entorn:


- Continguts Procedimentals:


· Observació i experimentació d’objectes i /o materials de l’entorn.
· Observació d’alguns hàbits de cura dels animals
· Percepció i reconeixement d’elements de l’entorn natural.


- Continguts conceptuals:

· Exploració dels materials i/o objectes de l’entorn proper.
· Reconeixement i diferenciació dels elements característics de l'entorn natural mes proper, mitjançant l'observació de la natura i la manipulació d'elements naturals.
· Coneixement dels elements característics de l'entorn social i cultural mes proper, mitjançant la participació en balls i festes populars.
. Elements característics de les tradicions i el folklore.: danses


- Continguts actitudinals:


. Interès en les activitats proposades.
. Interès per comprendre la realitat que l’envolta, establint una relació interactiva com a font d’aprenentatge.


Àrea 3: Comunicació i llenguatge:


- Continguts procedimentals:
.  Manipulació i exploració de diferents tipus de materials per captar-ne les diferents característiques.
· Estimulació i desenvolupament de l’expressió oral.
. Ampliació del vocabulari habitual.
- Continguts conceptuals:
. Qualitats del so: so/silenci, curt/llarg i fort/fluix.
. Elements propis d’en Serrallonga
- Continguts actitudinals:

.Gust per els contes
.Gust per les audicions i les activitats musicals.



Durada/Temps
L'activitat es durà a terme dins de la programació del primer trimestre.
Aquesta activitat es treballarà en dos sessions una de 30 minuts i l'altra de 50 minuts.
Sempre respectarem el ritme dels infants, per tant si cal ajustar el temps de les sessions ho farem.


1a Sessió: 30 minuts.


.Un quart o 20 minuts  per explicar la llegenda d'En Serrallonga i la figura del bandoler i els 10 minuts restants per cantar la cançó.


2ª Sessió: 50 minuts.


. 10 minuts per fer recordatori de la llegenda treballada en la sessió anterior, 25 minuts per explicar l'entorn i tots els seus elements de la zona de les Guilleries mitjançant il·lustracions i els 10 minuts restants per  recordar i ballar la cançó d'en Serrallonga.


Espai


Aquesta activitat estarà distribuïda en dos sessions en dies diferents. La realitzarem a l'aula classe. Per tal de crear un espai adequat  per a dur a terme l'activitat i que els nens se sentin còmodes en el seu propi espai, el que farem serà apartar les cadires i les taules i deixarem un espai el més ampli possible per tal de posar-nos drets i en semi cercle i que alhora d'expressar-se corporalment tinguin llibertat de moviment sense topar amb cap objecte.


1ª sessió: Una vegada apartat el mobiliari posarem al terra coixins per estat més còmodes a l'hora de escoltar la història i la cançó.


2ª sessió: Posarem al terra coixins com en la sessió anterior,  per recordar la història i veure les il·lustracions, una vegada canten la cançó es poden treure els coixins i tindran tot un espai lliure per cantat i ballar.
Desenvolupament




Preparació de l'activitat: Introducció


Aquesta activitat es realitzarà al començament del curs, es farà en dos sessions durant diferents dies, participarà tot el grup classe  i els nens podran gaudir i participar de la història d'en Serrallonga, el bandoler de les Guilleries, comentaren la figura i el personatge del bandoler i coneixeran la llegenda  d'en  Serrallonga i  l'entorn de les Guilleries,  zona on vivia aquest personatge.


1ª Sessió: Durada 30 min.


Un cop ja tenim el grup a l'aula en la qual realitzarem l‟activitat, cal que els col·loquem en una bona posició per a escoltar la llegenda.
L'educador/a es situarà al centre de la classe assegut/a en una cadira i els infants estaran en semicercle asseguts a terra davant seu.
Cal tenir en compte que tots els infants vegin l'educador/a.
En el moment que el docent comenci a explicar la història se'ls hi haurà de dir que han d'estar ben atents. També és recomanable preparar-los pel que hauran de fer després, així que se'ls pot explicar que després, tot el grup, escoltarà la cançó de la història, sempre amb una actitud motivadora, no ha de semblar que és una obligació, sinó una activitat basada en els seus interessos.
Un cop ja hem presentat l‟activitat, l'educador/a començarà a fer la narració de la llegenda del bandoler, ho ha de fer de manera clara i entenedora, donant èmfasi a l'entonació i el to de veu i fent una bona gestió de la mirada, per tal de mantenir l‟atenció dels infants durant la narració.


Breu narració de la llegenda….


….Conta la llegenda que fa molt de temps existia un jove pagès, fill de pagesos, que es va convertir en una famós bandoler,  el seu nom era Joan de Serrallonga,  el bandoler més terrible….
Fou el cinquè de nou germans i va tenir que robar perquè era molt pobre i no tenia diners ni per menjar….
Un dia el seu veí va veure com va robar a una gent pobre, llavors van anar a detenir-lo però es va defensar i va poder fugir…
Era el cap de la banda de bandolers i es coneixia molt be les terres de les Guilleries, això li permetia escapolir-se amb facilitat de les tropes del rei, assaltaven als viatgers en els camins perillosos de les muntanyes...


¿Sabeu perquè es diuen així aquestes terres? Terra de Guilleries …. Perquè en aquestes muntanyes hi ha havien moltes guineus. Aquest bandoler es va convertir en el pitjor bandoler de la història,  fins que un dia, el van capturar i el van matar….


Seguidament quan l'educador/a ha acabat de llegir la història, ens hem d'assegurar que els infants han entès l'argument, podem començar fent preguntes com:
.Us ha agradat la història?
.Què és el que més us ha agradat?
.Com acaba la història?
.Sabeu com anava vestit el bandoler? L'educadora farà mirar als nens un dibuix del bandoler i presentarà la figura i el personatge d'en Joan Serrallonga..






Aquest bandoler portava un mocador al cap amb un barret de bandoler, una camisa amb mànigues llargues, jaqueta, mocador llarg al coll, pantalons i botes altes de pell i sempre anava amb el seu trabuc així es deia l'arma que utilitzava per fer els robatoris...era valent i no tenia por de res i es va convertir en el bandoler més terrible de la història…



L'educador/a  haurà d'estar amb una actitud receptiva i atenent les possibles dificultats o discussions que sorgeixin entre els infants, intentant que siguin ells mateixos qui les gestionin.


Per finalitzar la sessió mitjançant un CD   faran l'audició de la cançó de les Guilleries, treballaren la lletra, la entonació, el ritme...



CANÇÓ





Del cor de les Guilleries
sortirà un gran espetec
que en farà ressons de guerra
a les parets de Tavertet.

Des de Sau a La Cellera,
des del Far al Matagalls,
el trabuc d'en Serrallonga
tornarà als amagatalls.

Torna, torna, Serrallonga,
que l'alzina ens cremaran,
que ens arrencaran les pedres,
que la terra ens robaran.










- Segona sessió: Durada 50 minuts


En aquesta segona sessió es recordarà als nens la història d'en Serrallonga, es posaran asseguts al terra en semicercle a l'aula classe i l'educadora es situarà al centre farà un breu resum de la història del bandoler per fer un recordatori de la sessió anterior, però aquesta sessió estarà més encaminada a treballar l'entorn de les Guilleries.
Després de recordar la història, l'educador/a mitjançant il·lustracions anirà explicant per parts, els llocs de les Guilleries, farà menció de les 100 fonts d'aigua que es troben en aquest espai, les seves rutes com som la Ruta de la Font de la Formiga  i la Ruta de la Font del Pic-Font Vella, anirà anomenant els diferent camins que hi poden trobar, mostrarà il·lustracions dels diferents animals que habiten en aquestes zones, els hi parlarà de les muntanyes que formen part de les Guilleries, de la  seva vegetació, dels seus fruits, arbres ...típics de la zona, l'educadora anirà comentant e interpretam i farà partícips als nens de la reproduccions de sons i sorolls típics  que hi poden trobar en aquest entorn.


1. Imatge de l'entorn de les Guilleries:
Mitjançant una imatge de les Guilleries, l'educadora explicarà les rutes d'aquest bandoler
2. il·lustracions d' animals:
L'educador/a explicarà i mostrarà als nens els diferents animals de la zona, on viuen, com es relacionen  i reproduïra oralment els diferents sons i sorolls que aquests animals fan i manifesten, els nens podran participar reproduint i imitant els diferents sorolls.  
3. Il·lustracions de algunes de les 100 fonts  del poble de Sant Hilari: La docent farà menció de les rutes que hi han, dels camins i llocs on es troben.
4. il·lustracions de la varietat de vegetació que poden trobar en aquests paratges: farà menció del diferents tipus d'arbres i de fruits. Els nens podran observar les formes i colors.


Una vegada treballades les il·lustracions per acabar la sessió es farà un recordatori de la cançó de les Guilleries, aquí els nens podran cantar i ballar la cançó, per finalitzar la sessió l'educadora realitzarà distintes fotografies per immortalitzar el moment.


RECORDEN I BALLEN LA CANÇÓ



Del cor de les Guilleries
sortirà un gran espetec
que en farà ressons de guerra
a les parets de Tavertet.

Des de Sau a La Cellera,
des del Far al Matagalls,
el trabuc d'en Serrallonga
tornarà als amagatalls.

Torna, torna, Serrallonga,
que l'alzina ens cremaran,
que ens arrencaran les pedres,
que la terra ens robaran.







Recursos


Materials:


. Coixins
. Imatges dels elements del entorn de les Guilleries.
. Imatge del bandoler d'en Serrallonga.
. Fitxa de la cançó.
. CD
. Aparell per a l'audició.
, Càmera fotogràfica.


-Il·lustracions:


. Imatges de les Guilleries (fitxes en colors)





- Imatges de la vegetació que poden trobar en l'entorn d'aquesta zona (fruits, arbres, flors…)









- Imatges de la Fauna ( diferents animals que habiten la zona








.Les 100 fonts de Sant Hilari de Sacalm  (il·lustracions d'algunes fonts de l'entorn)









Humans



-L'Educador/a, l'educador/a de suport i els infants






Adaptacions




En principi a l'aula no existeixen infants amb necessitats especials que exigeixi adaptació significativa d'aquesta activitat.




AVALUACIÓ ACTIVITAT:





0
1
2
3
4
Observacions
La metodologia ha estat adequada als infants?












La intervenció dels educadors ha sigut la adequada?












L’espai utilitzat ha estat l’adequat?












S’han obtingut els objectius esperats?












La planificació de la temporització ha estat adequada a les activitats?












Els infants han participat activament en les activitats?












Les activitats proposades han sigut les correctes?












Els infants han participat activament en les activitats?












Les activitats proposades han sigut les correctes?



















AVALUACIÓ ALUMNE:



0
1
2
3
4
Observacions
. Mostra interès i atenció durant l’explicació de la llegenda?







. Comprèn les indicacions de l'educadora durant l’activitat?







. Sap associar el moviment amb la cançó?






. Segueix el ritme i la lletra de la cançó d’en Serrallonga?






. Mostra alguna dificultat a l'hora d'identificar els elements de l'entorn de les Guilleries ?






. Sap Identificar la figura i el personatge del bandoler?






. Sap relacionar les imatges del animals treballats amb el seus noms?






. Sap reproduïr i imitar  els diferents sons dels animals?








*Essent 0 la valoració mínima i 4 la màxima.




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada