NOM COMPONENT DE GRUP QUE REALITZA AQUESTA ACTIVITAT
|
SUSANA NIETO ARJONA
|
TÍTOL DE L’ACTIVITAT:
|
TORNA EN SERRALLONGA
|
EDAT:
|
De 24 a 36 messos
|
GRUP:
|
Tota
la classe en gran grup
|
OBJECTIUS D’APRENENTAGE
|
Objectius
d’aprenentatge - Tercer nivell de concreció
Àrea
1: Descoberta d’un mateix i dels altres
·Gaudir de la pròpia acció i de les activitats
proposades per l’educador/a.
·Controlar el moviment del propi cos en la
component.
·Mostrar les pròpies emocions, interessos i
preferències amb l’actitud corporal i amb l’expressió verbal.
Àrea 2: Descoberta de l’entorn
. Observar tradicions pròpies de la festa d’en
Serrallonga.
. Mostrar una actitud de cura i respecte per
l’entorn natural.
. Mostrar coneixement dels costums o reaccions de
determinats èssers vius.
. Explorar els elements dels seu entorn immediat:
animals i plantes.
. Escoltar i identificar de manera intuïtiva
sons dels diferents animals o de l’entorn.
. Identificar la disfressa del bandoler amb la
figura i la festivitat de Serrallonga.
Àrea
3: Comunicació i llenguatge
.
Completar ritmes, cantarelles i frases conegudes.
.
Mostrar atenció en les activitats orals.
.
Descriure alguns objectes, imatges i situacions presents.
.
Comprendre i interpretar les cançons i els contes.
|
CONTINGUTS
|
Àrea
1: Descoberta d'un mateix i dels altres:
- Continguts procedimentals:
.
Identificació i localització de sons.
.
Percepció de diferents sons i sorolls.
.
Realització de moviments a través de la música.
-
Continguts conceptuals:
.
Les possibilitats perceptives i motores del propi cos.
- Continguts actitudinals:
. Esforç per adquirir confiança en si mateix i en
les seves pròpies possibilitats expressives, per mitjà de la participaciò
activa en les activitats de grup.
. Col·laboració i respecte amb els altres en relació
a les seves pròpies accions durant les activitats proposades en grup.
. Interès per relacionar-se amb nous grups socials:
els companys i les companyes de l’escola.
Àrea
2: Descoberta de l'entorn:
- Continguts Procedimentals:
· Observació i experimentació d’objectes i /o
materials de l’entorn.
· Observació d’alguns hàbits de cura dels animals
· Percepció i reconeixement d’elements de l’entorn
natural.
- Continguts conceptuals:
· Exploració dels materials i/o objectes de l’entorn
proper.
· Reconeixement i diferenciació dels elements
característics de l'entorn natural mes proper, mitjançant l'observació de la
natura i la manipulació d'elements naturals.
· Coneixement dels elements característics de
l'entorn social i cultural mes proper, mitjançant la participació en balls i
festes populars.
. Elements característics de les tradicions i el
folklore.: danses
- Continguts actitudinals:
. Interès en les activitats proposades.
. Interès per comprendre la realitat que l’envolta,
establint una relació interactiva com a font d’aprenentatge.
Àrea 3: Comunicació i llenguatge:
-
Continguts procedimentals:
.
Manipulació i exploració de diferents tipus de materials per captar-ne
les diferents característiques.
·
Estimulació i desenvolupament de l’expressió oral.
.
Ampliació del vocabulari habitual.
-
Continguts conceptuals:
.
Qualitats del so: so/silenci, curt/llarg i fort/fluix.
.
Elements propis d’en Serrallonga
-
Continguts actitudinals:
.Gust
per els contes
.Gust per les audicions i les activitats musicals.
|
Durada/Temps
|
L'activitat es durà a terme dins de la programació
del primer trimestre.
Aquesta activitat es treballarà en dos sessions una
de 30 minuts i l'altra de 50 minuts.
Sempre respectarem el ritme dels infants, per tant
si cal ajustar el temps de les sessions ho farem.
1a Sessió: 30 minuts.
.Un quart o 20 minuts per explicar la llegenda
d'En Serrallonga i la figura del bandoler i els 10 minuts restants per cantar
la cançó.
2ª Sessió: 50 minuts.
. 10 minuts per fer recordatori de la llegenda
treballada en la sessió anterior, 25 minuts per explicar l'entorn i tots els
seus elements de la zona de les Guilleries mitjançant il·lustracions i els 10
minuts restants per recordar i ballar la cançó d'en Serrallonga.
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Espai
|
Aquesta activitat estarà distribuïda en dos sessions
en dies diferents. La realitzarem a l'aula classe. Per tal de crear un espai
adequat per a dur a terme l'activitat i que els nens se sentin còmodes
en el seu propi espai, el que farem serà apartar les cadires i les taules i
deixarem un espai el més ampli possible per tal de posar-nos drets i en semi
cercle i que alhora d'expressar-se corporalment tinguin llibertat de moviment
sense topar amb cap objecte.
1ª sessió: Una vegada apartat el mobiliari posarem
al terra coixins per estat més còmodes a l'hora de escoltar la història i la
cançó.
2ª sessió: Posarem al terra coixins com en la sessió
anterior, per recordar la història i veure les il·lustracions, una
vegada canten la cançó es poden treure els coixins i tindran tot un espai
lliure per cantat i ballar.
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Desenvolupament
|
Preparació
de l'activitat: Introducció
Aquesta activitat es realitzarà al començament del
curs, es farà en dos sessions durant diferents dies, participarà tot el grup
classe i els nens podran gaudir i participar de la història d'en
Serrallonga, el bandoler de les Guilleries, comentaren la figura i el
personatge del bandoler i coneixeran la llegenda d'en Serrallonga
i l'entorn de les Guilleries, zona on vivia aquest personatge.
1ª Sessió: Durada 30 min.
Un cop ja tenim el grup a l'aula en la qual
realitzarem l‟activitat, cal que els col·loquem en una bona posició per a
escoltar la llegenda.
L'educador/a es situarà al centre de la classe
assegut/a en una cadira i els infants estaran en semicercle asseguts a terra
davant seu.
Cal tenir en compte que tots els infants vegin
l'educador/a.
En el moment que el docent comenci a explicar la
història se'ls hi haurà de dir que han d'estar ben atents. També és
recomanable preparar-los pel que hauran de fer després, així que se'ls pot
explicar que després, tot el grup, escoltarà la cançó de la història, sempre
amb una actitud motivadora, no ha de semblar que és una obligació, sinó una
activitat basada en els seus interessos.
Un cop ja hem presentat l‟activitat, l'educador/a
començarà a fer la narració de la llegenda del bandoler, ho ha de fer de
manera clara i entenedora, donant èmfasi a l'entonació i el to de veu i fent
una bona gestió de la mirada, per tal de mantenir l‟atenció dels infants
durant la narració.
Breu
narració de la llegenda….
….Conta la llegenda que fa molt de temps existia un
jove pagès, fill de pagesos, que es va convertir en una famós bandoler,
el seu nom era Joan de Serrallonga, el bandoler més terrible….
Fou el cinquè de nou germans i va tenir que robar
perquè era molt pobre i no tenia diners ni per menjar….
Un dia el seu veí va veure com va robar a una gent
pobre, llavors van anar a detenir-lo però es va defensar i va poder fugir…
Era el cap de la banda de bandolers i es coneixia
molt be les terres de les Guilleries, això li permetia escapolir-se amb
facilitat de les tropes del rei, assaltaven als viatgers en els camins
perillosos de les muntanyes...
¿Sabeu perquè es diuen així aquestes terres? Terra de
Guilleries …. Perquè en aquestes muntanyes hi ha havien moltes guineus.
Aquest bandoler es va convertir en el pitjor bandoler de la història,
fins que un dia, el van capturar i el van matar….
Seguidament quan l'educador/a ha acabat de llegir la
història, ens hem d'assegurar que els infants han entès l'argument, podem
començar fent preguntes com:
.Us ha agradat la història?
.Què és el que més us ha agradat?
.Com acaba la història?
.Sabeu com anava vestit el bandoler? L'educadora
farà mirar als nens un dibuix del bandoler i presentarà la figura i el
personatge d'en Joan Serrallonga..
Aquest bandoler portava un mocador al cap amb un barret de bandoler, una camisa amb mànigues llargues, jaqueta, mocador llarg al coll, pantalons i botes altes de pell i sempre anava amb el seu trabuc així es deia l'arma que utilitzava per fer els robatoris...era valent i no tenia por de res i es va convertir en el bandoler més terrible de la història…
L'educador/a haurà d'estar amb una actitud
receptiva i atenent les possibles dificultats o discussions que sorgeixin
entre els infants, intentant que siguin ells mateixos qui les gestionin.
Per finalitzar la sessió mitjançant un CD
faran l'audició de la cançó de les Guilleries, treballaren la
lletra, la entonació, el ritme...
CANÇÓ
- Segona sessió: Durada 50 minuts
En aquesta segona sessió es recordarà als nens la
història d'en Serrallonga, es posaran asseguts al terra en semicercle a
l'aula classe i l'educadora es situarà al centre farà un breu resum de la
història del bandoler per fer un recordatori de la sessió anterior, però
aquesta sessió estarà més encaminada a treballar l'entorn de les Guilleries.
Després de recordar la història, l'educador/a
mitjançant il·lustracions anirà explicant per parts, els llocs de les
Guilleries, farà menció de les 100 fonts d'aigua que es troben en aquest
espai, les seves rutes com som la Ruta de la Font de la Formiga i la
Ruta de la Font del Pic-Font Vella, anirà anomenant els diferent camins que
hi poden trobar, mostrarà il·lustracions dels diferents animals que habiten
en aquestes zones, els hi parlarà de les muntanyes que formen part de les
Guilleries, de la seva vegetació, dels seus fruits, arbres ...típics de
la zona, l'educadora anirà comentant e interpretam i farà partícips als nens
de la reproduccions de sons i sorolls típics que hi poden trobar en
aquest entorn.
1. Imatge de l'entorn de les Guilleries:
Mitjançant una imatge de les Guilleries, l'educadora
explicarà les rutes d'aquest bandoler
2. il·lustracions d' animals:
L'educador/a explicarà i mostrarà als nens els
diferents animals de la zona, on viuen, com es relacionen i reproduïra
oralment els diferents sons i sorolls que aquests animals fan i manifesten,
els nens podran participar reproduint i imitant els diferents sorolls.
3. Il·lustracions de algunes de les 100 fonts
del poble de Sant Hilari: La docent farà menció de les rutes que hi
han, dels camins i llocs on es troben.
4. il·lustracions de la varietat de vegetació que
poden trobar en aquests paratges: farà menció del diferents tipus d'arbres i
de fruits. Els nens podran observar les formes i colors.
Una vegada treballades les il·lustracions per acabar
la sessió es farà un recordatori de la cançó de les Guilleries, aquí els nens
podran cantar i ballar la cançó, per finalitzar la sessió l'educadora
realitzarà distintes fotografies per immortalitzar el moment.
RECORDEN I BALLEN LA CANÇÓ
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Recursos
|
Materials:
.
Coixins
.
Imatges dels elements del entorn de les Guilleries.
.
Imatge del bandoler d'en Serrallonga.
.
Fitxa de la cançó.
.
CD
.
Aparell per a l'audició.
,
Càmera fotogràfica.
-Il·lustracions:
.
Imatges de les Guilleries (fitxes en colors)
- Imatges de la vegetació que poden trobar en l'entorn d'aquesta zona (fruits, arbres, flors…) - Imatges de la Fauna ( diferents animals que habiten la zona
Humans
-L'Educador/a, l'educador/a de suport i els infants
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Adaptacions
|
En principi a l'aula no existeixen infants amb
necessitats especials que exigeixi adaptació significativa d'aquesta
activitat.
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
AVALUACIÓ
ACTIVITAT:
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
AVALUACIÓ ALUMNE:
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
*Essent
0 la valoració mínima i 4 la màxima.
|
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada