
L’atenció
a la diversitat és un principi fonamental en la docència amb la
finalitat d’assegurar la igualtat d’oportunitats de tots.
La
bona educació és aquella capaç d’adaptar-se a les necessitats
dels infants, no hi ha dos nens iguals i això els educadors sempre
ho han de tenir present. La diversitat es troba des de: l’edat,
gènere, raça, llengua, personalitat, etc. al igual que també té a
veure amb el ritme i maduresa de cadascun.
Classificarem
les característiques que generen diversitat: en socials, físiques i
psicològiques:
Socials:
. Procedència
geogràfica i cultural
. Nivell
socioeconòmic
Físiques:
. Característiques
físiques
Psicològiques:
.
Ritmes de treball i atenció
.
Coneixements previs
.
Motivació
.
Estils i hàbits d’aprenentatge
.
Interessos
.
Capacitats
.
Establiment de relacions afectives
.
Maneres d’establir comunicació
Tindrem
clar el que volem assolir i el que volem que els infants assoleixin,
tenint en compte les seves peculiaritats.
Per
fer-ho possible, s’hauran d'adequar les actuacions a la diversitat
de l'alumnat, adaptant la programació a aquesta diversitat.
Si
una necessitat es detectada a l’aula, el primer que farem és
posar-ho amb comú amb la resta de l’equip i farem una observació
més acurada.
Si
entre tots es coincideix en què la necessitat existeix, farem venir
a l'escola un especialista d'assessorament i orientació
psicopedagògica (EAP) perquè corrobori el nostre diagnòstic.
Seguirem el protocol establert i d’acord amb el PEC I PPC del
centre, treballant conjuntament amb els especialistes i les famílies,
per tal d’aconseguir el resultat més favorable en el
desenvolupament de l'infant.
La
nostra unitat es centrarà
en la música, que esdevé un llenguatge universal i que ens serveix
com a eina integradora
entre els infants. Pot
influir i potenciar positivament les capacitats cognitives,
emocionals, psicomotrius i motivacionals, així com la disposició a
l’aprenentatge, la concentració, l’empatia, la constància, la
col·laboració, entre d’altres. I produeix una sensació de gaudi
i extraversió.
Els recursos musicals com ara
les cançons, les danses, els ritmes... són un mitjà per crear
situacions d’empatia, de cooperació i sobretot, són un mitjà per
unir la diversitat present a les aules.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada